Travel Partner

LOTNISKOWE KNOW-HOW

 

Poniżej znajdziecie słownik podstawowych określeń związanych z działalnością lotnisk...bazując na własnym doświadczeniu, tam gdzie możemy, dodajemy komentarze jak legalnie obejść przepisy lub też jak poradzić sobie w podbramkowych sytuacjach.

Słownik będziemy stopniowo uzupełniać, ale jeżeli jest jakiś temat dotyczący lotnisk, o którym chcielibyście abyśmy napisali, dajcie nam znać na FACEBOOK'u.

 

POSZCZEGÓLNE ETAPY ODPRAWY*:

Planując podróż lotniczą musicie pamiętać, aby przybyć na lotnisko z odpowiednim wyprzedzeniem w stosunku do planowanej godziny startu samolotu. Informację tę można uzyskać w linii lotniczej, z którą planowany jest lot bądź na lotnisku, z którego rozpoczyna się podróż.

 

Standardowa droga podróżnego na lotnisku obejmuje:
1. Przybycie do właściwego terminala
2. Uzyskanie informacji o aktualnej godzinie odlotu i numeru stanowiska "check in"
3. Odprawa biletowo-bagażowa ("check-in") (pamiętaj o dokumentach, bilecie lub wydruku rezerwacji)
4. Kontrola bezpieczeństwa
5. Kontrola paszportowa (nie obowiązuje w przypadku podróży w obszerze Schengen)
6. Odszukanie numeru stanowiska wejścia na pokład samolotu („gate”) oraz czas wejścia na pokład („boarding”).
 
         

 

SŁOWNICZEK**:

  • hala odlotów – ogólnodostępna część terminala, w której znajdują się stanowiska check-in oraz self chcek-in, a także kasy biletowe, biura linii lotniczych, sklepy czy kawiarnie. To właśnie tutaj pasażerowie żegnają się z osobami odprowadzającymi przed wejściem do strefy zastrzeżonej. Przed halą odlotów znajdują się przystanki autobusów komunikacji miejskiej oraz wydzielony pas jezdni, na którym mogą się zatrzymywać samochody osobowe przywożące pasażerów na lotnisko. Postój na tym pasie dozwolony jest maksymalnie do 5 min – na dłużej samochody zostawiać można na parkingach znajdujących się w bezpośrednim sąsiedztwie terminala.

Za granicą zawsze kierujemy się na sekcję DEPARTURES. W razie dużego opóźnienia lub całkowitego odwołania naszego lotu właśnie w hali odlotów znajdują się biura poszczególnych przewoźników, w których możemy egzekwować nasze prawa pasażera.

  

  • check-in – stanowisko odprawy biletowo-bagażowej. Pracownik obsługujący stanowisko prosi pasażera o okazanie biletu na lot i sprawdza rezerwację. Jeśli odprawa dotyczy rejsu do krajów strefy Non Schengen – prosi także o paszport. Na stanowisku check-in bagaże przeznaczone do przewozu w luku samolotu są rejestrowane w systemie komputerowym i oznaczane przywieszką z zakodowaną nazwą portu docelowego. Jeden odcinek przywieszki jest zwracany pasażerowi i stanowi dowód nadania bagażu. Bagaż jest również ważony. Jeśli jego waga przekracza limit określony przez linię lotniczą – pasażer musi uiścić opłatę dodatkową za tzw. nadbagaż. Na końcu pasażer otrzymuje kartę pokładową (boarding pass) uprawniającą do wejścia na pokład samolotu.

W dobie biletów elektronicznych, podczas odprawy bagażowej, pracownicy zwykle nie wymagają okazania wydruku biletów. Warto taki wydruk jest mieć jednak zawsze przy sobie. Zdarza się, że system popełni błąd i pomimo, iż zostaliśmy odprawieni na nasz lot, w komputerze linii lotniczych widniejemy jako tak zwany "no show", czyli klient, któy się na lot nie pojawił. Podczas wchodzenia na pokład kolejnego samolotu, może okazać się, że wyrzucono nas z listy pasażerów z kolejnego odcinka podróży, jako, że na pierwszy odcinek lotu według systemu nie stawiliśmy się. Nasze miejsce zostało zaś oddane pierwszej osobie z listy oczekujących. Nie wpadajmy wtedy w panikę - okażmy bilet elektroniczy zawierający rozpiskę całej naszej podróży oraz boarding pass. Pracownicy linii lotniczych z pewnością szybko poradzą sobie z problemem. Pamiętajmy jednak, że im bardziej będziemy się awanturować, tym wolniej cała procedura będzie się odbywała i być może stracimy możliwość up-grade'u (podwyższenia klasy lotu).

Oczywiście nie musimy wspominać, iż odcinek boarding pass'u, oraz przyczepiony najczęściej do niego dowód nadania bagażu wyrzucamy dopiero po wyjściu z lotniska w porcie docelowym, po uprzednim sprawdzeniu braku wszelkich uszkodzeń naszego bagażu rejestrowanego.

 

  • self check-in – stanowiska samoobsługowej odprawy biletowej. Pozwalają przyspieszyć odprawę i są szczególnie wygodne dla osób podróżujących bez bagażu rejestrowanego. Umożliwiają dokonanie samodzielnej odprawy biletowej i wydrukować swoją kartę pokładową. Po takiej odprawie bagaż przeznaczony do przewozu w luku samolotu nadaje się w specjalnym stanowisku nazywanym „drop off” (na niektórych dużych lotniskach są już także maszyny do automatycznego nadawania bagażu). Korzystanie z self check-in’ów pozwala uniknąć czekania w kolejkach do stanowisk tradycyjnych i przyśpiesza proces odprawy. Niektóre linie lotnicze zachęcają pasażerów do samodzielnej odprawy poprzez nie pobieranie opłat za skorzystanie z tej metody. Na Lotnisku Chopina w Warszawie odprawa w kioskach self check-in staje się coraz bardziej popularna i korzysta z niej już blisko 30 proc. wszystkich pasażerów.

Polskie Linie Lotnicze LOT uruchomiły w lutym 2011 roku możliwość skorzystania z mobilnej karty pokładowej, wysyłanej na telefon komórkowy pasażera. Jest to coraz powszechniejsze rozwiązanie u innych przewoźników (Lufthansa i wielu innych). Korzystając z telefonu komórkowego z dostępem do Internetu można odprawić się na 24 godziny przed zaplanowanym wylotem, wybrać preferowane miejsce w samolocie i otrzymać kartę pokładową w wersji mobilnej. Jedyne o czym należy pamiętać to stały dostęp do sieci podczas pobierania karty. Jeżeli coś się nie uda...zawsze można odprawić się w sposób tradycyjny...przy okienku :)

  

  • bagaż kabinowy (nazywany też pokładowym lub podręcznym) – niewielki bagaż z przedmiotami osobistymi, który pasażer może zabrać ze sobą na pokład samolotu. Linie lotnicze (przewoźnicy) najczęściej określają maksymalne wymiary takiego bagażu - musi się on zmieścić w skrzynce wzorcowej ustawionej przed stanowiskami odprawy lub w poczekalni odlotowej. Większość linii zastrzega także, że pasażer lecący klasą ekonomiczną może mieć ze sobą w samolocie tylko jedną sztukę bagażu.

Pamiętajmy jednak, że jeżeli uda się nam przenieść większy niż przewidują przepisy bagaż do strefy bezcłowej, to pracownicy linii lotniczych mają prawo cofnąć go jeszcze przed naszym wejściem na pokłąd samolotu.

W trosce o bezpieczeństwo pasażerów bagaż kabinowy jest poddawany kontroli przed wejściem do strefy zastrzeżonej, podczas której pracownik służby ochrony sprawdza czy nie znajdują się w nim przedmioty zakazane do przewozu na pokładzie samolotu. Zgodnie z przepisami zakazane jest przewożenie w bagażu kabinowym jakiejkolwiek broni, przedmiotów o ostrych końcach lub ostrych krawędziach, instrumentów tępych, materiałów wybuchowych i substancji łatwopalnych, substancji chemicznych i toksycznych oraz wszelkich innych przedmiotów, które mogłyby zagrażać bezpieczeństwu pasażerów na pokładzie samolotu.

Na teren strefy zastrzeżonej lotniska oraz na pokład samolotu nie wolno wnosić płynów, aerozoli i żelów w objętości powyżej 100 ml (wyjątek stanowią leki i pożywienie dla niemowląt oraz zakupione w sklepach wolnocłowych znajdujących się za przejściem kontroli bezpieczeństwa). Większe butelki są zatrzymywane przez służby ochrony w czasie kontroli bezpieczeństwa. Wszystkie pojemniki z płynami, aerozolami i żelami których objętość nie przekracza 100 ml muszą znajdować się w jednej zamykanej, przezroczystej plastikowej torbie o pojemności nieprzekraczającej 1 litra. Zawartość musi zmieścić się w niej swobodnie, a torba musi być całkowicie zamknięta. Torbę tę należy wyjąć z bagażu kabinowego i prześwietlić jako osobną sztukę bagażu.Pamiętajmy jednak, że100 ml. kremu w pojemniku o wielkości 250 ml zostanie nam zarekwirowane - wielkość pojemnika ma znaczenie!

W bagażu kabinowym można przewozić płyny, aerozole i żele, które zostały zakupione w innym porcie lotniczym Unii Europejskiej lub w niektórych portach lotniczych USA, Kanady, Singapuru i Chorwacji pod warunkiem, że zostały one zapakowane w specjalną bezpieczną torbę oraz wyposażone w odpowiedni dowód zakupu w strefie operacyjnej danego portu lotniczego z ostatnich 36-godzin. Oczywiście nie musimy wspominać, że tak zapakowane torby muszą pozostać zamknięte.

Warto pamiętać, że w bagażu podręcznym nie wolno przewozić noży, scyzoryków, zestawów do maniquire (cążek, nożyczek ani pilników do paznokci - drogie Panie :) ). W niektórych krajach nie zezwala się również na przewóz z bagażu podręcznym zapalniczek. Normalnej wielkości parasole również nie wjedą z nami na pokład samolotu, dlatego warto je nadać razem z bagażem głównym.

Szczegółową listę przedmiotów zakazanych zamieszczamy kolejnym wpisie do blogu: BAGAŻ PODRĘCZNY.

 

  • bagaż rejestrowany – duże i ciężkie części bagażu nadawane do przewozu w luku bagażowym samolotu w czasie odprawy biletowo-bagażowej. Pasażer zostawia je na stanowisku check-in, skąd (po zarejestrowaniu w systemie komputerowym i odpowiednim oznaczeniu kodem portu docelowego) są automatycznie transportowane do sortowni bagażu, a następnie do samolotu. Bagaż rejestrowany przewożony jest w luku bagażowym samolotu i pasażer przez całą podróż nie ma do niego bezpośredniego dostępu. W bagażu rejestrowanym nie wolno przewozić materiałów wybuchowych oraz substancji i urządzeń zapalających, których użycie mogłoby spowodować zagrożenie dla pasażerów lub samolotu.

Jeżeli podróżujecie z plecakiem postarajcie się wszelkiego rodzaju sprzączki oraz luźne sznurki zapiąć, związać i zabezpieczyć przed uszkodzeniem. Doskonale sprawdza się również umieszczenie plecaka w specjalnym worku.

Bagaż główny również posiada swoją listę przedmiotów, któych nie wolno przewozić. Zamieściliśmy ją w osobnym wpisie na naszym blogu: BAGAŻ REJESTROWANY.

 

  • nadbagaż – ciężar bagażu rejestrowanego i kabinowego, który przekracza limit określony przez linię lotniczą. Jeśli przewoźnik informuje, że pasażer w cenie biletu ma prawo przewieźć do 20 kg bagażu (czasami więcej, w zależności od linii lotniczych), a walizka waży np. 25 kg, to za 5 kg nadbagażu pasażer musi dodatkowo zapłacić. Jeśli nadbagaż jest bardzo wysoki, linia lotnicza może odmówić jego przewiezienia.

Szczególną uwagę na wagę bagażu powinny zwrócić pary, które chcą zapakować się w jedną walizkę. Wprawdzie waga przypadająca na 1 osobę to zwykle 20 kg., jednak przepisy lotnisk na całym świecie zastrzegają, że jedna sztuka bagażu nie może być cięższa niż 32 kg.

W niektórych krajach pracownicy lotnisk traktują nadbagaż bardzo restrykcyjnie, naliczając opłaty już od przekroczonej o 100 g. wagi. Inne kraje "przymykają oko" na niewielkie przekroczenie dozwolonej wagi. Nigdy nie możemy być pewni na kogo trafimy.

Jeżeli lecimy z dzieckiem do 2'ch lat, dziecko takie może wykorzystać zwykle do 10 kg. bagażu głównego. W wadze tej mieści się przeważnie wózek dziecięcy, który odprawiamy razem z naszymi walizkami, jednak oddać do luku linie lotnicze umożliwiają również przed bezpośrednim wejściem do samolotu.

 

  • karta pokładowa (boarding pass) – wydruk wielkości biletu lotniczego z odrywanym odcinkiem uprawniający do wejścia na pokład samolotu. Na karcie znajdują się m.in. informacje takie jak: imię i nazwisko pasażera, nazwa jego portu docelowego, numer gate’u oraz godzina boardingu. Dzięki sprawdzeniu kart pokładowych przed gate’u obsługa zna dokładną liczbę pasażerów i dysponuje ich pełną listą.

Linia... lotnicza wie także czy na pokładzie samolotu są osoby, które po wylądowaniu będą przesiadać się na inny lot i może zorganizować dla nich opiekę na lotnisku (jeśli pasażer planuje podróż z przesiadką, na każdy odcinek lotu otrzymuje osobną kartę pokładową). UWAGA! Jeżeli Wy lub ktoś z Waszych współtowarzyszy podróży macie trudności z poruszaniem się, przy kupnie biletu można poprosić o asystę personelu obsługującej Was linii lotniczej. Wtedy przy transferze pojawi się przy rękawie, z którego wysiadacie pracownik linii z wózkiem, który przewiezie Was do odpowiedniego gate'u, z którego będziecie kontynuowali Waszą podróż. Warto więc pamiętać aby od razu w miejscu wylotu odprawić się na wszystkie odcinki Waszej trasy (otrzymujemy tyle kart pokładowych ile odcinków będziemy pokonywać)

Na karcie wydawanej przez tzw. przewoźników tradycyjnych znajduje się również numer miejsca w samolocie, które przeznaczone jest dla danego pasażera. Tanie linie lotnicze nie podają tych numerów, ponieważ zazwyczaj pozwalają pasażerom zajmować miejsca według kolejności wchodzenia na pokład.

Warto pamiętać również, że karta pokładowa upoważnia pasażera do dokonywania zakupów w sklepach wolnocłowych na lotnisku. Obsługa sklepów przy kasie prosi o okazanie karty i sprawdza cel podróży. Umożliwia to naliczenie odpowiednie stawki podatku akcyzowego, które różnią się w zależności od tego, czy pasażer podróżuje do kraju należącego do strefy Schengen, czy wylatuje poza tę strefę. Ceny strefy bezcłowej zwykle podawane są w dwóch wariantach. Niższe obejmują pasażera tylko w wypadku jeżeli leci on do kraju poza strefą Schengen.

Na karcie pokładowej ostatniej destynacji przyczepiane są odcinki potwierdzenia nadania bagażu głównego, któych nie wolno zgubić ponieważ są one naszą gwarancją nadania bagażu. W przypadku zagubienia bagażu lub jego uszkodzenia linie lotnicze będą wymagały od pasażera tego potwierdzenia oraz wszystkich odcinków kart pokładowych z pokonanej trasy. Dlatego zawsze uczulamy naszych Klientów, aby zatrzymywać wszystkie otrzymane na lotnisku papiery, do momentu opuszczenia lotniska w porcie docelowym, z bagażem w nienaruszonym stanie. W niektórych krajach również przy wyjściu z lotniska będą kontrolowali zgodność numeru potwierdzenia nadania bagażu głównego przyczepionego do karty pokładowej z odcinkiem przyczepionym do bagażu głównego. Takie działania mają zapobiegać kradzieżom.

Jeżeli odprawiamy się online (tak jak w przypadku tanich linii lotniczych), wówczas naszą kartą pokładową będzie wydrukowane przez pasażera indywidualnie potwierdzenie odprawy.

 

  • boarding (boarding time) – przedział czasowy, w którym pasażerowie z ważnymi kartami pokładowymi mogą przechodzić z terminala do samolotu i zajmować miejsca na jego pokładzie. Informacja o boardingu wyświetlana jest na tablicach informacji lotniskowej FIDS.

Należy pamiętać, że boarding rozpoczyna się około 40 minut przed startem samolotu, ale trwa maksymalnie pół godziny. Pasażer powinien podejść do bramki, z której odlatuje przed czasem boardingu, szczególnie jeżeli lotnisko jest duże i istnieje szansa, że nie zdąży się na samolot. (niektóre terminale połączone są kolejkami, np. Madryt lub Londyńskie Heathrow). Po dwóch wezwaniach odprawionego pasażera, drzwi samolotu są zamykane i niefortunny pasażer na własną rękę musi dostać się do celu swojej podróży.

 

  • FIDS (Flight Information System) – tablice systemu informacji lotniskowej, na których podawane są informacje dotyczące statusu wszystkich lotów.

Na poziomie odlotów pasażerowie mogą się dowiedzieć z nich, w których stanowiskach chcek-in mogą dokonać odprawy bagażowo-biletowej, przez które wyjście (gate) będą wchodzić na pokład samolotu, czy lot odbędzie się... zgodnie z planem, ewentualnie czy jest opóźniony lub odwołany.

Na poziomie przylotów tablice informują pasażerów o numerze taśmociągu, z którego można odebrać bagaże, a w strefie ogólnodostępnej podają informacje o godzinie lądowania samolotu (ewentualnie o jego opóźnieniu lub odwołaniu) oraz o numerze wyjścia, którym wychodzić będą przylatujący pasażerowie.

 

  • lot czarterowy (charter) – rejs samolotu, który nie odbywa się według ustalonego z wyprzedzeniem rozkładu lotów, ale jest realizowany ad hoc – na zamówienie.

Najczęściej loty czarterowe organizowane są na zlecenie biur podróży, które wykupują wszystkie miejsca w samolocie, a potem sprzedają je turystom wraz z pobytem w atrakcyjnym miejscu za granicą. Dlatego przelot czarterowy kupiony wraz z pakietem turystycznym charakteryzuje się niższą ceną niż cena przelotu samolotem rejsowym. Biurom podróży nie zależy na sprzedaży samych lotów, wiec cena za przelot niejednokrotnie jest prawie tak wysoka jak przelot kupiony w pakiecie.

Pasażerowie lotów czarterowych podlegają wszystkim procedurom obowiązującym na lotnisku tak samo, jak pasażerowie lotów rozkładowych.

Cechą charakterystyczną dla przelotów czarterowych jest potwierdzanie godzin odlotu na 48 godzin przed wylotem. Godziny tego typu przelotó często ulegają zmianom i nie jest to podstawą do roszczeń odszkodowania, o ile wylot następuje w dacie zawartej na umowie. Jeżeli powinnimy wylatywać o godzinie 00:20, a wylot zmieniono na godzinę 23:50, czyli prawie 24 godziny później, to pomimo iż tracimy cały dzień na miejscu, jest to zgodne z warunkami uczestnictwa będącymi nieodłączną częścią podpisanej przez nas umowy.Takie drastyczne zmieny nie zdarzają się jednak często i w całości zależą od decyzji linii lotniczych. Na decyzje te biura podróży nie mają żadnego wpływu.

 

  • meeting point – miejsce spotkań. Dobrze oznaczone miejsce w hali odlotów, w którym najczęściej spotykają się grupy. Punkty takie dostępne są na większości europejskich lotnisk.

     

  • salon executive lounge (tzw. lounge) – poczekalnia dla pasażerów klasy biznes. Salony zarządzane są przez poszczególne sojusze linii lotniczych. Bezpłatny wstęp do salonów mają pasażerowie podróżujący klasą biznes, a także posiadacze określonych kart członkowskich wydawanych przez programy lojalnościowe przewoźników lotniczych.

Z salonów można również skorzystać odpłatnie po uiszczeniu odpowiedniej opłaty. Jest to sposób praktykowany przez wiele Polskich firm organizujących wyjazdy typu Incentive.

Na pasażerów korzystających z salonów  czekają zimne i ciepłe napoje, alkohole, catering oraz słodycze. W salonach oferowane są także codziennie dostawy aktualnej prasy oraz bezpłatny dostęp do Internetu, zarówno poprzez bezprzewodową sieć Wi-Fi, jak i stacjonarne stanowiska internetowe.

  

  • strefa wolnocłowa – część strefy zastrzeżonej obejmująca budynek terminala, w którym znajdują się sklepy i restauracje. W strefie wolnocłowej można sprzedawać towary, które nie są obłożone opłatami celnymi i podatkiem akcyzowym. Zakupów w sklepach wolnocłowych mogą dokonywać tylko pasażerowie dysponujący ważną kartą pokładową (pracownicy lotniska nie mogą tam robić zakupów). Obsługa sklepu przy kasie poprosi o okazanie tej karty, żeby sprawdzić cel lotu, bo od tego zależy wysokość naliczonego podatku.

Wylatując poza kraje Unii Europejskiej uprawnieni jesteśmy do cen zniżkowych. Warto pamiętać o tym wylatując lotami czarterowymi do Turcji czy Egiptu. Niestety ceny te nie zawsze są w Polsce czy w Europie niższe od ogólnodostępnych w naszych sklepach.

Mając połączenia tranzytowe możemy na pokład drugiego samolotu wnieść butelki z alkohotem czy też perfumy w objętościach powyżej 100 ml., muszą być one jednak zapakowane w zaklejane torby ze sklepów strefy bezcłowej. Pamiętajmy jednak, iż przepisy celne obowiązują nas cały czas, warto więc się z nimi zapoznać przed wyjazdem. Służby celne będą interesować się naszym bagażem  dopiero w porcie docelowym.

 

  • gate – wyjście z terminala do samolotu, bramka. Pasażerowie oczekujący w poczekalniach odlotowych przechodzą nim do rękawa - jeśli samolot stoi tuż przy terminalu lub do autobusu, który dowozi ich do samolotu na stanowisku oddalonym. Mianem gate’u zwyczajowo określa się również poczekalnię zlokalizowaną w pobliżu danego wyjścia.

Warto zwrócić uwagę, że w komunikatach podawanych przez megafony obsługa lotniska nigdy nie używa słowa „gate” – zawsze mówimy „wyjście”. Na większych lotniskach numer bramki poprzedzony będzie dużymi literami alfabetu, określającymi terminal, na którym bramka leży. Wówczas najpierw należy dojść do odpowiedniego terminala, a następnie poszukać właściwej bramki.

 

  • rękaw – kryty pomost, którym pasażerowie przechodzą z terminala do samolotu lub też w drugą stronę.

Przejście do samolotu nie zawsze odbywa się rękawem. Czasem dla wygody pasażerów podstawiany jest autobus, który dowiezie nas do samolotu, do którego wsiadamy schodami bezpośrednio z płyty lotniska. Na mniejszych lotniskach zdarza się, że do samolotu należy samodzielnie dojść pzechodząc przez płytę lotniska, idąc wyznaczonymi w tym celu pasami do poruszania sie pieszych.

Warto wiedzieć, że „rękawem” nazywa się również wiatrowskaz, czyli prosty przyrząd nawigacyjny przypominający flagę, ustawiony w pobliżu drogi startowej i wskazujący pilotom kierunek wiatru.

 
  • hala przylotów – ogólnodostępna część terminala, w której pasażerowie spotykają się z osobami witającymi ich na lotnisku. W hali przylotów zwykle znajdują się punkty informacji turystycznej, kwiaciarnie, sklepy i kawiarnie. Jest także punkt informacyjny korporacji taksówkowych współpracujących z lotniskiem (osoby z identyfikatorami „taxi” zaczepiające pasażerów na hali przylotów nie współpracują z lotniskiem i nie posiadają jego autoryzacji do wykonywania tego typu usług). Z hali przylotów wychodzi się bezpośrednio na ulicę przy której zlokalizowane są postoje taksówek i przystanki autobusowe. 

Osoby wyjeżdżające na wakacje z Polskimi touroperatorami witane są zwykle przez przedstawicieli danych firm wyposażonych w tabliczkę z logo organizatowa wyjazdu. Jeżeli udajemy się w podróż biznesową zwykle powinniśmy wypatrywać tabliczki z naszym imieniem i nazwiskiem.

Na niektórych lotniskach znajdziemy przedstawicieli wypożyczalni samochodów oraz kantory wymiany walut. Kursy wymiany zwykle nie są atrakcyjne, więc proponujemy nie spieszyć się z korzystaniem z ich usług.

 

 

Polub Nas na facebook'u...w ten sposób dowiesz się kiedy uruchomimy kolejny z naszych poradników ... dostarczymy również najnowszych ciekawostek z dziedziny podróżowania

... gwarantujemy ZERO SPAMU

 

Informacje zaczerpnięte ze strony Urzędu Lotnictwa Cywilnego, a uzupełniające informacje dodaliśmy bazując na własnym doświadczeniu

 

Zapisz się do Newslettera
I bądź na bieżąco z naszymi ofertami!

OTRZMYWANIE INFORMACJI: Administratorem danych osobowych jest Travel Partner Alicja Kafarska,ul.J.H.Dąbrowskiego 67, 60-523 Poznań. Dane będą przetwarzane w celu i zakresie określonym w klauzuli zgody oraz w celu świadczenia usługi newsletter, a także w celu marketingu bezpośredniego własnych usług Travel Partner Alicja Kafarska. Podanie danych jest dobrowolne. Podającemu dane przystępuje prawo dostępu i poprawienia ich treści. PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH: Administratorem danych osobowych jest Travel Partner Alicja Kafarska,ul.J.H.Dąbrowskiego 67, 60-523 Poznań. Dane będą przetwarzane w celu i zakresie określonym w klauzuli zgody oraz w celu świadczenia usługi newsletter, a także w celu marketingu bezpośredniego własnych usług Travel Partner Alicja Kafarska. Podanie danych jest dobrowolne. Podającemu dane przystępuje prawo dostępu i poprawienia ich treści.
Bezpieczne biuro

PARTNERZY